אור מקיף מול אור פנימי שני סוגים של אנשים


חשיבה של ימין מול חשיבה של שמאל
האר"י מביא שימין זה אור מקיף ושמאל זה אור פנימי וכך האר"י מבאר את ההבדל בין הרמב"ם שלא השיג קבלה לבין הרמב"ן שהשיג קבלה .
בפוסט הזה אני ינסה להסביר בשפה פשוטה את העניין.
אור מקיף משמעותו מכלול ואור פנימי משמעותו פרטים לדוגמא הגדרה של דבר זה המקיף של הדבר והתכולה של ההגדרה זה אור פנימי .
לכל הגדרה יש את המראה או ההגדרות הויזואליות החומריות שממחישות את ההגדרה  ויש גם את ההגדרות הלוגיות .

נקח לדוגמא שולחן שולחן יש לו הגדרות פיזיות איך צריך להראות שולחן רגליים ומשטח וכו' ויש גם את ההגדרות הלוגיות של המינוח שלחן לדוגמא שולחן עשוי כדי לשרת אוכלים לומדים ועוד ..
באור המקיף של הגדרה שלחן יש בעצם את כל האופציות שהשלחן אמור לשרת וגם את כל ההגדרות איך לבנות שלחן משי כדי שיוכל לשמש את המטרות הלוגיות שלשמו נועד .
לסיכום
אור מקיף זה ההגדרה שולחן אור פנימי זה כל הפרטים שעונים להגדרה של שלחן
ומכך אפשר להניח שאור מקיף הוא מכלול של דבר ואור פנימי הוא הפרטים של ההגדרה .
ועל פי זה נסביר את כוונתו של האר"י ישנם אנשים שהחשיבה שלהם בנויה ביכולת להכיל אור מקיף וישנם אנשים שאינן יכולים להכיל אור מקיף והם מקיפים רק את הפרטים .
לאנשים שמוגדרים כשמאל שרואים רק פרטים אין את היכולת לראות את מוגבלותם בראיית ההיקף היות ומבחינתם הפרטים הידועים להם זה המכלול של הדבר ולא שייך להסביר להם את המגבלה היות ואין באפשרותם לראות את המכלול כמכלו אלא הם רואים את סך הפרטים כמכלול לעומת אנשי ימין שרואים היקף של דברים הם רואים את ההיקף של דבר ויהיה להם קל יותר למצוא פתרונות איך לנצל הגדרה מסוימת  היות והם רואים את ההיקף של הדבר .
ולכן אנשים בחשיבה של שמאל אינם יכולים להשיג דברים מופשטים והאקדמיה גם היא יכולה להתנהל רק בחשיבה של שמאל ולא בחשיבה של ימין .
ואבאר זאת כשרואים את ההיקף של דבר ללא הפרטים  לא תמיד אפשר להוכיח את הפרטים שנמצאים בהיקף של ההגדרה אבל כן אפשר לדעת על היכולות של ההגדרה ולנסות לימצוא פתרונות שימושיים דרך ההגדרה .
הדוגמא הקלאסית שאפשר דרכה להסביר או להמחיש זאת היא צורת ההתפתחות של המחשב האישי .
כש I.B.M פיתחו את הארכיטקטורה של המחשב האישי הם לא ציפו שיתפתח בצורה שהמחשב יתחרה במחשבי הענק שלהם ולכן הם גילו את  הארכיטקטורה ליצרנים אחרים ונתנו להם ליצור לזה מערכת הפעלה .
לעומת זאת ביל גייטס שלא היה יכול לסיים תואר בצורה נורמלית הבין כן את היכולת של המחשב האישי ולכן הוא שמח לקבל את המשימה של DOS.
ההבדל הוא בין חשיבה אקדמית מצומצמת לחשיבה ימנית מקיפה ומורחבת .
שוב אנשים שחושבים כשמאל לא יבינו לעולם איך איש ימין חושב בצורה  מקיפה .
ועכשיו לנושא הקבלה הרי כבר כתב האר"י שרק מי שחושב ימין הכוונה חושב בצורה מקיפה משיג קבלה ולכן את הקבלה אין הרבה אנשים שיכולים להשיג על בוריו גם אילו שמילאו כריסם בתלמוד ועוד אם החשיבה שלהם חשיבה של שמאל לא יצליחו להבין את הקבלה .
רק מיעוט אנשים שחושבים כימין ויש להן יכולת לתפוס היקף כהיקף יש להם כלים להשיג את הקבלה וגם רק כשיהיה להם עזרה מלמעלה להשיג את האמת .
אבל אנשים בחשיבה של שמאל וחיים עם אמונה יאמינו שהקבלה  אמת גם אם אינם מבינים זאת ,
ולכן ענין הקבלה מובן רק למיעוטים ממש שיש להן חשיבה של ימין .
לעומת אנשים של שמאל שאין להם חשיבה היקפית גם אם נדמה לאותם אנשי שמאל שיש להם זה רק נדמה אבל אין להם את התפיסה ההיקפית .
ולכן אנשים בחשיבה ימנית נראים לאנשים בחשיבה של שמאל כאנשים מדומיינים והם צודקים בחלקם היות ואנשים בחשיבה של ימין צריכים לבנות כלים כדי להוציא את ההיקף לפרטים .
והיכולת הזאת נובעת דווקא מתוך דיון עם אנשים בחשיבה של שמאל וכך אנשים בחשיבה של ימין מקבלים כלים איך לפרק את המקיף לפרטים כמה שאפשר .



תגובות

  1. בהפוך על הפוך, אור המקיף הוא זה שמצמצם כי הוא זה שמתחם את האור הפנימי

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הרב ניר בן ארצי מלך המשיח

למה דרך רשעים צלחה.