תורה שבחומר ותורה שברוח

בס"ד
תורה שבחומר ותורה שברוח
הרב אמר ביום שישי בשיעור שיש שלומדים תורה בחומר והם לא מבינים את הגאולה לעומת אילו שלומדים תורה ברוח.
בפוסט זה נסביר את הדברים  מה זה חומר ומה זה רוח , ואיך זה בא לידי ביטוי בלימוד התורה.
בורא עולם ברא את העולם לצורך הכרת מלכותו יתברך ושכל הנבראים יכירו במלכותו , זו מטרת הבריאה , כמובן שכדי לממש את המטרה יש צורך בהסדרת חוקים איך שהעולם יתנהג כדי שכולם יכירו במלכותו יתברך .
כדי להסדיר את החוקים  נתן בורא עולם את התורה לעם ישראל כדי שהם יעסקו בה ויבינו את המטרה ויתנהגו על פי החוקים שבורא עולם רוצה .
אני לא אכנס כאן לעומק העניין של הקשר בין התורה לבריאה היות ולא זה מטרת הפוסט .
חוקי התורה כפי איך שמופעים בתורה הם באים בצורה מוגדרת מה לבצע ומה לא לבצע ובאילו תנאים לבצע את הפעולות ההגדרות הללו הם חומר היות והם מוגדרות בהגדרות של העולם החומרי של זמן מקום .
אבל ברור שהמטרה של החוקים זה להמליך את בורא עולם  שהוא אין סוף שזה הרוח של התורה .
הרי לנו שהמימוש זה החומר והמטרה זה הרוח .
לכן מי שלומד את התורה בצורה טכנית והכוונה שהוא לא מתעניין במטרה של התורה אלא בחוקים הפרטניים של התורה שזה החומר של התורה הרי שהוא עסוק בחומר , הוא בודק כמויות שלמד כמות דפים כמות הלכות כמות מצוות שמקיים וכו' כל שכל העיסוק שלו זה במגבלות של חומר שמוגדר בכמויות , וכמובן שגם את השכר הוא מודד בכלים של חומר, מצוות * פעמים  = כמות שכר.
או כמות דפים וכמות הלכות וכו' , כמו המשלים של המדרש הוא סופר כמה עצים הוא נטע ואיזה עצים הוא נטע כדי לקבל תשלום על כמות העצים שהוא נטע .
לכן הוא גם לא יבין לעולם את המשמעות של גאולה , היות ומבחינתו העסק דופק טוב הוא אוגר מצוות אוגר דפים וכך הלאה , וברור שאדם כזה גם מצפה לכבוד מהסובבים אותו על ידי התחרות בכמות הידע .
לעומת מי שלומד ברוח , הוא לומד כדי להבין את המטרה של העולם ואיך אפשר ליישם על ידי התורה את מטרת הבריאה , שהיא המלכת בורא עולם , והרי ברור שבזה אין את ההגדרות של המקום והזמן , ההגדרות של המקום והזמן  זה רק לצורך המימוש של מטרת הבריאה לקיים את חוקי התורה אבל קיום החוקים אינה מטרה בפני עצמה  , אלא אמצעי לממש מטרה עליונה יותר שאינה מוגדרת במקום וזמן  ולכן לא מצפים לשכר מוגדר היות ועצם מימוש המטרה זה שכר העבודה
אם נסכם את ענין החומר והרוח .
החומר הוא כל דבר שאפשר לכמת אותו בזמן ומקום , הרוח זה דבר שאינו נתין להגדרה , ולכן המלכת בורא עולם זה בהגדרה אין סוף היות וזה לא תלוי במקום או בזמן אלא המקום והזמן הם רק אמצעי , לעומת החומר שבתורה זה עצם קיום החוקים ללא הבנת המטרה .
ולכן התפקיד האמתי בלימוד התורה זה להגיע מהחומר אל הרוח והכוונה שיש להבין את המכלול של התורה ולהבין מהי המטרה של חוקי התורה ומה התורה דורשת מאיתנו כדי לממש את המטרה שלמה הגענו לעולם , ולא כדי לחשוב כמה שכר נקבל .

ולכן ברור שמי שלומד את התורה ברוח הגאולה תבער בו כאש היות והגאולה זה בעצם המטרה הסופית של הבריאה והיא הולכת יד ביד עם לומד התורה ברוח.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הרב ניר בן ארצי מלך המשיח

למה דרך רשעים צלחה.