משמעות הגבול

בס"ד
בפוסט הזה נדבר על כמה נקודות :
1.      שלימות.
2.      חיסרון.
3.      אין סוף.
4.      אור גבולי.
5.      סטרא אחרא.
6.       
כדי להבין מה חיסרון עלינו להבין מהו שלימות ,והאם יש בעולם שלנו משהוא מושלם , ומה היא הדרך להגיע לשלימות .

שלימות המשמעות היא שהפתרון שנוצר לא יוצר בעיות אחריות.
חיסרון המשמעות שלפתרון שמצאנו , אנו צריכים למצוא פתרונות לבעיות שנוצרו מהפתרון  .
בעולם שלנו אין שום דבר מושלם , כל דבר שנותן מענה לבעיה  מסוימת  , יוצר בעיות שלא היו קיימות בלעדיו.
ניקח לדוגמא  מכונית שפותרת את בעיית המהירות ההגעה , יוצרת בעיה של תאונות דרכים , בית שנותן מענה למגורים של רדם  יוצר סיכון של נפילה ממנו , וכיוצא בזה , והמשמעות שכל בעיה שניתן לה פתרון  , אנחנו מיד צריכים לחפש פתרונות לבעיות שנוצרו על ידי אותו פתרון.

והסיבה לזה כי אנו מוגבלים על ידי מציאות העולם  , ולכן אנו גם מוגבלים בפתרונות .

המסקנה
שלימות =  אור אין סוף.
חיסרון  = אור מוגבל.

החיסרון נובע מהגבול המוצב לנו , ניקח לדוגמא אנו נוסעים במכונית אנו חייבים להגביל את המהירות כדי שנוכל ליסוע בבטחה , כי אם נעבור את הגבול נגיע למחוזות שלא רצינו להגיע ,היות והסביבה מגבילה אותנו במהירות עם על ידי מכוניות נוספות , או על ידי מצב השטח וכיוצא בזה.
כשבונים בית יש לעשות מעקב כדי ששום אדם לא יעבור את הגבול וייפול מהבית ויינזק , וכך אפשר להביא דוגמאות אין סוף כדי להמחיש את מגבלות של העולם .

לעומת האור אין סוף לא שייך בו חיסרון כי הוא לא מוגבל , לכן האור אין סוף הוא משולם , בעצם ההגדרה "אין סוף " , כי כבר הוכחנו שהחיסרון נובע מהגבול , והיות והאור אין סוף הוא לא גבולי ממילא הוא גם מושלם.
מה הסיבה שהעולם נברא עם גבול וממילא הוא מלא חסרונות ?
כדי להבין זאת אנו צריכים להבהיר עוד שני מושגים :
1 בורא.
2. נברא.
הבורא הוא אור אין סוף והנברא הוא מוגבל , והסיבה שאם הנברא היה נברא כאור אין סוף הוא לא היה מוגדר כנברא , והיות והבורא רצה שיהיו נבראים , הוא הגביל את הנבראים ,שבגלל היותם מוגבלים הם נקראים נבראים .
חשוב להבין זאת כדי להבין את מטרת הבריאה .
מטרת הבריאה היא שהנברא ישלים את עצמו לבורא , והכוונה שהנברא יכיר בחסרונו  כנברא וישאף לשלימות האין סופית , ובכל זאת ימשיך להחזיק בתואר של  נברא ולא בורא , ולכן יש לנברא רצון חזק לקבל מידע כדי להשלים את חסרונו כנברא.
נבאר זאת לעומק יותר כשהבורא החליט לבורא בריאה , נוצרה שבירה הכוונה נתק בין הבורא לנברא , וכך נוצרה בריאה שלכאורה היא בריאה נבדלת מהבורא שלכן הוגדרה הבריאה בהגדרה של נברא , כמובן שהנברא מוגדר כנברא רק כי חסר לו את השלימות של האור אין סוף , אבל זה לא מציאות עצמית ,אלא רק מפני שהמידע של הנברא צומצם והוא מוגבל במידע שיש לו לכן הוא מוגדר כנברא , וההגבלה הזאת , נקראת שבירה בכתבי האר"י.
והתיקון של הנברא שלא יהיה מוגבל הוא למלא את שלימותו מהאור אין סוף ולקבל את כל המידע בצורתו המושלמת שיוכל להיות בעולם מושלם , וכל זמן שהנברא לא השיג את המידע הוא בעל גבול וחיסרון.
או לחילופין שהגבול של העולם לא יהוה מכשול לנברא כדי להשיג שלימות , לדוגמא אם הנברא היה יכול לייצר מכונית שלא תוכל לעשות תאונה בשום מקרה  ,המכונית תכנס לקטגוריה של שלימות, או לחילופין אם לנהג יהיה דעת מושלמת שלא יעשה תאונה בשום אופן , אז האדם יכול לנהוג בצורה מושלמת במכונית.

המסקנה היא שלהגיע לשלימות ישנם שני דרכים או ליצור מוצר מושלם שבעצם לנברא אין את היכולת הזו , כי אין לו את כל המידע , או לשנות את עצמו כדי להשתמש במוצר בצורה מושלמת , כמובן שאדם בודד גם אם ישנה את עצמו עדו לא יהפוך את המכונית למושלמת היות ויש עוד אנשים שנוהגים ברכבם שאין לאדם המושלם שליטה על הנהגים האחרים בדרך , מה שהדבר מלמד שכדי שהמכונית תהיה מושלמת על כל הנהגים להיות מושלמים .
הבאתי את המכונית לדוגמא , אבל כך זה כל דבר הנוצר בעולמינו , ולכן המסקנה המתבקשת היא שכדי שיהיה לנו עולם מושלם על כל האנשים המשתמשים במכוניות בעולם להיות מושלמים , או בצורה כוללת יותר אם אנו רוצים עולם מושלם עלינו לרצות שכולם יהיו מושלמים , כל זמן שלא כולם מושלמים העולם לא יהיה מושלם , ואם כולם יהיו מושלמים העולם יהיה מושלם על אף המגבלות של העולם.
ובעצם כל מה שהסברנו עד לכאן מסביר מה זה בעצם "סטרא אחרא" הקדושה היא באה בגבולות מסוימים , שהם גבולות של התורה ורצון הבורא , ומחוץ לגבולת הללו זה נקרא סטרא אחרא , ובלשון האר"י הקדושה היא רשות היחיד והסטרא אחרא היא רשות הרבים , ובדוגמא של המכונית , הקדושה זה הנהיגה בצורה הנכונה , והסטרא אחרא זה הנהיגה בצורה הלא נכונה , וממילא נבין שהסטרא אחרא היא בעצם חוסר הידע של האדם איך להתאים את עצמו לעולם מוגבל .
לכן אנו נבחין שאנשים בעולם מנסים להשיג שלימות על ידי טכנולוגיה חדשה ,וכך לכאורה הם רוצים להשיג שליטה בגבול ולהראות את יכולתם שכאילו הם מושלמים ולפתח כלים שמתגברים על הגבולות של העולם , אבל ברור שלא שייך להשיג שלימות על ידי זה כמו שכבר בארנו למעלה , ולכן כדי להשיג שלימו זה רק על ידי שאנו נשלים את עצמינו ונגיע לדעת שלימה וכך העולם המוגבל לא יהוה גבול בשבילינו ,כי לנו יהיה את השלימות איך להתנהג בעולם מוגבל .






תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הרב ניר בן ארצי מלך המשיח

למה דרך רשעים צלחה.