חיבור שמים וארץ

בס"ד
הרב מרבה לדבר על חיבור שמים וארץ , ומסביר בזה הרבה סוגי פרטים שנחלקם לקבוצות.
1.      הבדלה ,קידוש, ברכת הנהנין
2.      עבודה עם הטבע לפרנסה לזיווגים וכו' לעשות השתדלות ובורא עולם יעזור.
3.      גם כשמקבלים ברכה יש לפעול בטבע.
אם נבחין נראה שישנם שני סוגי חיבורים
1.      חיבור מלמעלה למטה כגון קידוש ,הבדלה ,ברכת הנהנין , שבעצם אנו מביאים את השמים לחומר על ידי הברכה , כמו שהרב הסביר שרק דרך הברכה אפשר לקדש את קדושת השבת או להוציא את קדושת השבת , והכוונה שאנו מורידים את הקדושה לחומר וכך אנו מקבעים את הקדושה של השבת או את הוצאה של השבת את הקדושה אל הפרי .
2.      הפעילות בטבע של העולם להשגת הברכה האלוקית , בין אם הברכה  מגיע על ידי ברכת צדיק שיש להשלים בטבע ובין כל דבר שבורא עולם רוצה לתת לנו לאחר בקשתינו , יש לעשות השתדלות בטבע כדי לקבל את ברכת השם.
לכן הסוג ה 2 וה 3 הם זהים בעבודה אפילו שלכאורה הם שונים , 2 זה לכאורה בטבע הרגיל ו 3 זה גם כשיש ברכה לפרנסה או לבריאות יש לפעול בטבע , בכל זאת בשניהם הברכה מגיעה מלמעלה ויש לפעול בטבע כדי לקבל את הברכה של הרפואה או הזיווג או הפרנסה שלולא ההשתדלות (הפעולה בחומר ) לא נקבל זאת.

יש בעצם להבין למה הרב קורא לזה חיבור שמים וארץ ומה המשמעות של חיבור שמים וארץ , ולמה זה כל כך חשוב לנו לדעת את המשמעות , מה זה צריך ללמד אותנו .
כדי להבין זאת אנו צריכים לפני הכל להבין מהי מטרת הבריאה ולמה יש רע וטוב  , ומה תפקידינו כיהודים בעולם.
לכן אני ממליץ לקרוא את הפוסט שכתבתי על משמעות הגבול , כהקדמה להבנת הפוסט הזה.
ההבדל המהותי בין שמים וארץ הוא לא בבורא עולם , כמו שכתוב " וידעת היום והשבות אל לבבך כי הויה הוא האלוקים בשמים ממעל ועל הארץ מתחת אין עוד.
הפסוק הזה בעצם מתמצת לנו שבעצם בורא עולם זה כל המציאות אין מציאות אחרת , ההבדל בין שמים וארץ זה רק בצורה הגלויה לנו , בשמים הגילוי של בורא עולם בלי שום הסתר , לעומת הארץ שיש הסתר של בורא עולם  , וזה הכוונה הויה הוא האלוקים היות ובשמים זה הויה בלי שום צמצום לפרטים אלא אור אין סוף , לעומת אלוקים שזה צמצום האור אין סוף לפרטים  , ולכן בארץ לא נגלה האור אין סוף כי  מתגלה רק הארה מהאור שהם הפרטים , ולא האור בעצמו שהוא בלי הפרטים.
נתחיל להסביר את המורכבות של שמים והארץ ומהות החיבור ביניהם.
כל דבר מורכב מחומר וצורה , כשהשמים זה הצורה של הדבר , והארץ היא החומר של הדבר , החומר עשוי מעפר חומרי הנותן לנו את אפשרות הגילוי של הצורה באמצעות החומר , כך שבעצם כל דבר בעולם הוא מורכב משמים וארץ כשאת הארץ אנו רואים ואת השמים אנו משיגים באמצעות פעולות החומר.
כמובן שזה רק כמשל לשמים הרוחניים והארץ הגשמית כדי לסבר את האוזן ולהבין את מהות החיבור שמים וארץ בשכלינו הדל.
מהות המשל היא להסביר בצורה מוחשית את ענין הגילוי של האור באמצעות החומר , כך בעצם באמצעות שם אלוקים שזה הצמצום ושורש החומר , מתגלה הצורה ששורשה היא שם הויה  שהוא האור אין סוף.
כך גם באמצעות הארץ החומרית אנו יודעים על קיומו של בורא עולם הנקרא שמים , אפילו שבארץ החומרית אנו לא רואים את הבורא אבל באמצעות הארץ אנו רואים את הצורה של הבריאה ויכולים להשיג את הצורה של העולם.
נקודה נוספת חיבור בין שמים וארץ זה הפעולות שאנו עושים בחומר זה הארץ להשגת הצורה הרצויה  שזו בעצם המטרה שלנו , וכך בעצם על ידי החיבור הזה מושגים ריבוי הצורות שישנם באור אין סוף , מסקנא חיבור בין שמים ואץ זה השגת הצורה (המטרה ) באמצעות פעולתינו .
ואת פעולותינו אנו חייבים לממש באמצעות החומר המושג לנו הנקרא ארץ.

הגדרה הנגזרת ממה שכתבנו
חיבור זה השגת המטרה על ידי הפעולות   ,כשהפעולות להשגת המטרה הם פעולות החיבור וכשהמטרה מושגת נוצר החיבור.

 נמחיש את מה שכתבנו עד לכאן בדוגמא ממציאות בחיינו.


ניקח כדוגמא  של שמים וארץ והחיבור ביניהם והצורה שבה נעשה החיבור ומטרת החיבור  את הנסיעה במכונית .
הנסיעה במכונית נועדה לשנות את הצורה שאנו נעים בעולם , והרי ברור שדבר ראשון צריך שיהיה חיבור בין הרכב לכביש , דבר נוסף צריך גם שיהיה חיבור בין הרכב למטרה שלשמה הוא נועד , והכוונה כשאדם משתמש ברכב במטרה המיועדת שלשמה נועד הרכב הרי הוא מבצע חיבור בין שמים שזו המטרה לבין ארץ שזו המכונית.
והמשעות שפעולת הנהיגה ברכב היא בעצם החיבור בין הרכב למטרה שלשמה הוא נועד.
הרכב עצמו הוא מורכב מחומר ארץ , והוא משמש את הצורה הכוונה מטרה , העבודה של הרכב נעשתה מהפעילות של החומר וכך העלו את החומר לשרת את הצורה .
הגדרה
כשאני משתמש ברכי חומרי  לצורך מטרה זה בעצם חיבור שמים וארץ , וכך אני מעלה את החומר שיש בו גם את החיבור לצורה  ולא חומר בלבד. .

אם נרצה לשפר את פעולת הרכב שתשרת אותנו יותר בבטחה אנו נוסיף לרכב ריכיבים שיתנו לנו יותר אבטחה בנהיגה.
עם הדוגמא הזאת נעבור למה שהתחלנו את הפוסט , שינם שני סוגי חיבורים שמים וארץ
1.      ברכות שמורידים קדושה מלמעלה לעולם החומרי .
2.      עבודה בטבע שמחברת שמם וארץ.
עכשיו אנו צריכים לבאר דרך המשל למה הפעולות שהזכרנו בתחילת הפוסט נקראים חיבור שמים וארץ?
בפוסט של משמעות הגבול הסברנו מה זה הסטרא אחרא ומה זה קדושה  ושתפקידינו בעולם זה להתנהג רק על פי הקדושה.

מוסבר בזה שבעצם מטרת הבריאה היא להתנהג על פי דרך הקדושה ועל ידי ההתנהגות של הקדושה אנו ממליכים את בורא עולם שהוא שמים על הארץ שלנו , והרי כבר הסברנו כשההתנהגות היא לשם מטרה זו הנהגה של חיבור הרי כשאנו עושים פעולות לשם המלכת הבורא אנו מבצעים פעולות חיבור .
פעולות החיבור נעשות בכמה אופנים בעולם.
1.      מצוות הנעשים מהחומר (ציצית מצה אתרוג וכו') שבקיום המצווה אנו מחברים את הארץ לשמים על ידי שמשתמשים בחומר לצורך מצוה , כלומר אנו משתמשים בחומר לשם המטרה , שהיא המלכת בורא עולם על ידי עשית רצונו.
2.      ברכת הנהנין וברכת המצוות שזה מוריד קדושה לחומר ומשנה את החומר ומוסיף לו צורה שאת הקדושה  אנו לא רואים כי זו צורה רוחנית .
3.      דברי רשות הנעשים לצורך קיום הגוף , כדי שנוכל לממש את המטרה .
4.      דברי הרב שצריך לפעול בטבע וכך נעשה החיבור
נחזור לדברי הרב ונבהיר אותם לפי ה 3 דוגמאות שכתבנו.

לדוגמא 1 הרב לא מתייחס כי זה פשוט ולא דרוש לזה הסבר .
לדוגמא 3 גם הרב לא מתייחס כי ההסבר הוא פשוט .
אנו נסביר את דוגמא 2  ואת דוגמא 4 שעליהם הרב מאריך.
דוגמא 2 שהברכה מורידה קדושה , מה זה החיבור ומה מטרתו ?
אם נחזור למכונית נראה שבמכונית יש גם את התוספת החוכמה שבחלקים הבטיחותיים שהם כאילו באים מלמעלה ולא מהחומר שהם גורמים לרכב להיות יותר בטוח ולא לעבור את הגבול האסור בנהיגה , ובדוגמא של הברכות , אנו מורדים קדושה כהגנה שהס"א יסתלק מהחומר של האוכל  או להפוך את היום לקדוש יותר , וכך בעצם אנו מחברים בין שמים וארץ על ידי שאנו מוסיפים קדושה בחומר כדי לממש את המטרה להגביל את הס"א וגן עלינו להיות בגבול הקדושה . הברכה כשמברכים אותה היא בעצם מורידה אור מלמעלה ומתלבשת על הדבר שנקרא ארץ ומוסיפה לו חכמה  הנקרא שמים וכך בעצם נוצר חיבור בין שמים עליונים לארץ למטה , וכך זה מהדק את הגבול של הקדושה על החומר שלא ילך לסטרא אחרא.
דוגמא 4 שעל זה הרב מאוד מאריך , וכאן דרוש יותר הבנה , היות ולא רואים לכאורה שום חיבור . אבל אם ניקח את הדוגמא של המכונית שהנסיעה במכונית היא מחברת בין שמים לארץ היות והיא מחברת בין החומר למטרה , מזה נוכל להבין למה ההשתדלות בטבע אפילן לדבר הרשות בלי התנאי של קיום הגוף זה גם חיבור בין שמים לארץ , הי המטרה של הבריאה שנקיים את הפסוק שהבאנו בתחילת הפוסט שיש לנו חיוב ידיעה שהויה הוא האלוקים בשמים ממעל ועל הארץ מתחת ,אין עוד , אם אנו נסמוך רק על הנס או רק על הברכה של הצדיק ולא נעשה כלום , הרי שאנו לא מאמינים שגם בעבע בורא עולם פועל , ואם כן אנו מפרידים את הארץ משמים , אבל אם אנו עושים השתדלות ויודעים שהבורא פועל גם בטבע , הרי שבעצם ההשתדלות שלנו בטבע זה הנסיעה במכונית להשגת המטרה כדי לדעת שבורא עולם הוא גם בארץ , וכך אנו משיגים את המטרה, והרי כבר אמרנו שפעילות המביאה להשגת המטרה היא הנקראת חיבור בין שמים וארץ , ולכן ההשתדלות בטבע שזה הפעילות  עם אמונה בבורא שזו המטרה זה חיבור שמים וארץ כי על ידי הפעלות בטבע מושגת המטרה של האמונה שהכל זה בורא עולם.











תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הרב ניר בן ארצי מלך המשיח

למה דרך רשעים צלחה.