מהות הקליפות

בס"ד
מה זה קליפות ואיך ולמה הם פועלים , ולמה הם מזיקים.
אנו יודעים מכתבי האר"י שעולם העשייה הוא רובו רע והרע שולט בו ויש בו הרבה קליפות , ולכן מעשה הרשעים מצליח.
בפוסט הזה ננסה לבאר את ענין הקליפות מה הם ולמה דווקא בעשיה הקליפות קשות ומזיקות.
דבר ראשון צריך להבין מה זה קליפות.
כפי שכתבנו בפוסט של משמעות הגבול , שם הסברנו כשההתנהגות איננה על פי חוקים  נגרמים נזקים , והחוקים הם בעצם הגבולות בין המותר לאסור .
חוק הוא מלשון חקיקה , והכוונה שחוקקים חקיקה בהר או בסלע נוצרת חקיקה המוגבלת בהתאם לגבולות שנחקקו בחקיקה , וכמו שבחומר מה שנחקק בהר או באבן נקרא חקיקה ,מלשון זה נקרא כל דבר המגביל את ההתנהגות של הדבר "חוק".
והמשמעות היא שהרוח היא בעצם דומה לחומר אלא שבחומר הגבול הוא חומרי , וברוח הגבול הוא נוצר על ספרי חוקים , שספר החוקים הראשון של העולם זה התורה .
ובעצם העולם שלנו מתנהל על פי חוקים ומי שעובר על החוק עלול להינזק .
העולם שלנו הוא בנוי על יסוד העפר שהעפר הוא חומרי ולכן הוא קשיח , וזה בעצם הפתח לכל האסונות הנגרמים מקשיחות החומר .
כל החפצים בעולם שלנו , גודלם (הכולל אורך רוחב וגובה )שזה בעצם צורתם החומרית , נעשים בגלל העפר שהוא חומר גס וקשוח  .
לכן  גם בשורש הרוחני של עולם העשייה שהחוקים חייבים להיות קשיחים וחד משמעים.
בדומה  לחומר העשוי מעפר שלכן כל חפץ יש לו את המידות הקשורות ומגדירות את החפץ לשימוש האדם , יש גם את הבסיס לקיומו של האדם זה המזון שאוכל שמתאים לחוקים הנכונים שמתאימים לגוף האדם  , החוקים הללו הם כבר לא חומריים אלא מרכיבים רוחניים באוכל שמתלבש בחומר של האוכל , לכל מאכל יש את חלק מתכולת הוויטמינים הדרושים לאדם , וכך אם האדם אוכל מאכלים המכילים את כל הוויטמינים הדרושים לאדם הוא יהיה בריא מהבחינה הטבעית של הגוף .
יש גם את השינה ועוד דברים שהאדם צריך לצורך קיומו , המכנה המשותף לכולם שכל דבר יש להשתמש בו במידה הדרושה לקיום הגוף , כדי שהגוף יהיה חזק ויוכל להמשיך את חייו .
גם הדברים הנוספים בעצם יש לעשות אותם בצורה מדודה ונכונה , וזה גם מתאים למערכת חוקים שמתאימים לקיומו של הגוף.
עד כאן הדברים מתאימים לכל סוג החי , חיות גויים יהודים .
ליהודי יש דבר נוסף הנקרא נשמה , שזה חלק מהתנאי של היהודי לחיות , ולנשמה יש את החוקים משלה , מתי ואיך ובאיזה עוצמה היא יכולה להתחבר לגוף ,
חוקי הנשמה הם חוקי התורה בקיום רצונו של הבורא .
בקיצור חוק כמו שבחקיקה בהר נוצר מקום המתאים לגובה וארך ורוחב הרצוי , כך כל חוק בעצם מגדיר את ההתנהגות הרצויה .
כל מסגרת (מדינה עיר וכו') המאגד בני אדם  שרוצה למנוע אנרכיה , וגם רוצה שכל אחד ידע את מיקומו זכיותיו וחובותיו כלפי או מאותה  מסגרת   יוצר מסגרת חוקים כדי להגדיר את אופי המסגרת
ולכן עולם העשייה  הוא העולם שהכול  מוגדר בו גם החוקים מוגדרים בו בצורה הברורה ביותר שיכולה להיות .
עד כאן ההקדמה להבין את המושג חוק מהיכן הוא נגזר ומה הוא מטרתו .
מסגרת = מערכת חוקים .
היצר הרע הוא מחוץ למסגרת החוקים והוא זה שדואג לדחוף ולעבור על החוקים , כמו שמבואר בכתבי האר"י שלס"א אין דעת , ולכן היא דוחפת את העולם לכיוון שמחוץ לגבולות .
לאחר שהבהרנו בהקדמה את משמעות החוק , אנו יכולים להבין שרק בעולם העשייה שזה העולם הגמור רק שם החוקים יוצאים מהכוח אל הפועל .
שורש הקליפות הם כל הנזקים העלולים להתרחש כשלא שומרים על מסגרות החוקים , לדוגמא אדם עולה על מקום גבוה ולא שם לגבול ועובר את הגבול מיד הוא ייפול ויינזק , והכל תלוי בעוצמה של המכה בחוזק של גופו וכו' , המשמעות היא שברגע שהאדם עבר על החוק הוא ניזוק .
מי בעצם הזיק , ברור שהאפשרות לגרימת הנזק נוצרה בעצם הפרשי הגובה והאפשרות ליפול מהמקום הגבוה , לכן הפרשי הגובה הם שורש הקליפות , והדוגמאות הם רבות מכה משולחן נפילה מכיסא וכו' , העולם שלנו מלא אפשרויות העלולות לגרום נזק , מי שגורם לאדם להינזק זה חוסר השגחתו או אי נתינת דעת למסגרת וכך הוא לא נזהר וגורם לעצמו את הנזק , נגדיר זאת בצורה פשוטה יותר אפשרויות הנזק היו מכוסות מהאדם והוא לא שם לב אליהם , וכידוע  שהקליפה היא כיסוי , כיסוי של פרי נקראת קליפה .
אחרי שהגדרנו את הדברים נמחיש את מהלך החיים ונבין איך בדיוק הקליפות עובדות ואיך מתקנים את הקליפות.
לכן כל חפץ או כל מקום יש להשגיח איך להשתמש בו או איך להתנהל איתו כדי לא להיפגע על ידי שימוש לא נכון , הפגיעה מעשית על ידי שיש קליפה המכסה ומסתירה את הדעת ושימת הלב להתגוננות מפני שימוש לא חוקי באותו חפץ או מקום וכו'
לכל אדם קיימים שני אופציות איך להימנע מנזקים 1. לא להשתמש או לא ללכת למקומות שלא ידועים לו הכללים הברורים , 2 . ללמדו איך כן להשתמש/ בצורה נכונה.
ולכן הלימוד איך להשתמש ביחד עם הזהירות איך להשתמש בידע הם בעמם ההגנה מפני הנזק שעלול להיגרם .
או בלשוננו כדי לקבל הגנה מהקליפות אסור להשתמש או לעשות שום פעולה ללא ידע , או ללמוד איך להפעיל את הדבר שרוצים להפעיל , כמה שהדעת תגדל , כך יש לחשוש פחות מהקליפות כי הדעת בעצם מבטלת את כח הקליפות.
כשתינוק נולד חייבים לשמור אותו מכל משמר מכל דבר , הן מבחינת הדאגה לצרכיו האישיים והן לצורת ההזנה  והן להשגחה מפני פגיעות ממקומות חיצוניים כגון נפילה ממיטה ללא השגחה , וכו' כלומר התינוק לא יודע להגן על עצמו בגלל חוסר דעתו , ולכן יש לשמור עליו מהמזיקים , שנמצאים בכל פינה  ככל שהתינוק גדל הוא לומד איך להישמר מהמזיקים ולהשתמש לבד בחפצים ובמקומות שהוא חפץ להשתמש בהם אני יכול להאריך בזה עד אין קץ , ללמוד צורת אכילה ללמוד להבחין בין אוכל הראוי או לא וכיוצא בזה  אבל הרעיון מובן , שככל שיש יותר דעת כל יש יותר שמירה מהקליפות.
עד כאן עסקנו בדברים חומריים של העולם שקל ללמוד אותם ויש דרכים איך להתגבר על הקליפות בצורה מסודרת עם סדר מסודר שכל ילד יודע ללמוד  , וזה בעצם קשור רק לנפש האדם ולא לרוח או לנשמה .
המשותף לכל מה שעסקנו הוא שהימנעות מהנזק תלויה רק באדם עצמו ולא תלויה בגורם אחר , ולכן גם ילד לומד זאת בד בבד עם גדילתו , וברור שדרך הלימוד היא כרוכה גם בקשיים של נזקים מהקליפות כדי ללמוד איך את חוקי השימוש בעולם כדי למנוע נזקים חמורים יותר  , וגם צריך יותר השגחה צמודה לתינוק שלא ייפול מכיסא שולחן או כל דבר שיכול לסכן אותו , המשמעות התינוק צריך השגחה מיוחדת כדי שהקליפות לא יזיקו לו , אפילו שהם יזיקו לו רק בגלל מעשיו.
לפני שנמשיך להסביר את מהות הקליפות בצורות השונות  , נסביר גם מי בעצם גורם לתינוק להינזק .
האדם מיד עם הולדתו נולד עם יצר הרע  שדוחף אותו לכל הרצונות , וכמו שכתבנו למעלה  שהס"א אין דעת לכן היצר הרע דוחף אותו לבצע פעולות לא דעת שעלולות לגרום נזקים , והתינוק מקבל את הדעת  על ידי שלומד מהסביבה איך להתנהג , וכך הוא מפתח את הדעת שלו כדי להבחין בין רע לטוב , כשבהתחלה הוא לומד את ההבחנה במושגים הבסיסים ביותר , ולומד איך להימנע מלהינזק מהקליפות שזה בעצם היצר הרע שמניע את האדם ללא אבחנה , אלא האדם צריך לבדוק את פעולותיו.
עד כאן דיברנו על הנזקים הבאים מהדומם והכוונה שכדי להימנע מלהינזק אין צרוך בפעולות מורכבות , ולכן תינוק יכול ללמוד זאת בגיל מוקדם .
נעבור לדון בנזקים הבאים מתנועה חוץ לאדם , כגן מכונית בעל חי או אדם שעלול לפגוע באדם , שגם אם זה התינוק לומד לאחר מכן להתמודד וזה הוא דבר שגם בוגרים יש להם ללמוד מידי יום בעיות חדשות ואפשרויות לנזקים .
כדי להתמודד עם הבעיות מהסוג שציינו שי לבחון 2 סוגים :
1.      בעיות פשוטות.
2.      בעיות מורכבות.

הבעות הפשוטות דומות לבעיות שעסקנו בהם קודם אבל הם תלויות בהתנהגות של הזולת ולא בחפץ דומם , ובהנחה שהזולת מתנהג בצורה תקינה .
הבעיות המורכבות הם הבעיות שקשורות לזולת אבל הם תלויות במידות של הזולת וגם במידות של המתמודד  , והם בעצם הבעיות שאנו צריכים להתמודד מול אנשים השונים מאתנו , הם כבר מסוג הקליפות שהם ברמת הרוח , והמשמעות היא שהתמודדות עם בעיות אילו קשורים לעבודה ותיקון המידות , ושם ההתמודדות מול הקליפות היא גם בקליפות של הזולת וגם בשל הקליפות שעוטפות אותנו  והכוונה שהתמודדות מול הבעיות מצריכות אותנו יותר דעת כדי שיוסרו מאתנו הקליפות המכסות אותנו מלראות את הדברים בצורה הראויה .

ישנם גם נזקים הנגרמים לאדם מזה שעובר על רצון הבורא , לדוגמא אוכל מאכלות אסורות או חילול שבת או גניבה וכו' כאן הקליפות מכסות את אור הנשמה שיש בנו מלהאיר לנו את הדרך האמיתית , וממילא  נותן כח ליצר הרע לשבש לנו את מהלך החיים , על ידי שמסתיר מאתנו את הנזקים שאנו יכולים ליצור לעצמינו .

לסיכון יש לנו 3 סוגים של קליפות
1.      קליפות של הנפש.
2.      קליפות של הרוח .
3.      קליפות של הנשמה .
כל סוג של קליפה יש את התנאי בהתנהגות שלנו כדי לגרום לקליפה להיעלם מאתנו ולהאיר לנו את הדרך הנכונה .
הקליפה היא בעצם כיסוי המכסה על הדעת שלנו להסתיר מאתנו את הדרך הנכונה שתמנע מאתנו את הנזקים מהתנהגות לא נכונה שלנו , ורק על ידי שינוי התנהגות אנו נוכל להסיר את הקליפה ולראות נכון את הדברים שעלינו לעשות .
לכן היות והיצר הרע הוא זה שמניע אותנו לכל פעולה , ואנו על ידי הדעת תפקידינו לבחור את התנועה הנכונה שעלינו לבצע , חשוב מאוד להתבונן וללמוד את הדעת הנכונה שתמנע מאתנו  את הנזק שאנו עלולים לעשות לעצמינו .










תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הרב ניר בן ארצי מלך המשיח

למה דרך רשעים צלחה.